KAPITI ISLAND

Je středa 2.3.2005 a papíry z Wellingtonu stále nepřišly. Ani počasí není ideální, ale lítat se dá. Už se nám nechce tvrdnout v Paraparaumu. Jsme zvyklí, že cesta má vždy spád. Konečně vytahujeme naše letadlo z hangáru a připravujeme ho k letu. Honza jde s Geoffem trénovat přistání. Luboš letí s nimi. Po několika okruzích nad letištěm a přistáních touch and go Geoff vystupuje a kyne my ať ho vystřídám. Usedám na instruktorovo místo nejsa instruktorem. Nastává okamžik pravdy: Tři negři se sami vydávají do oblak! Dostanou se také bezpečně na zem?

Tankujeme palivo.

Na tuto otázku budeme znát odpověď za několik minut. Motor vrčí, tři los foglosové mají na uších sluchátka s mikrofony a vzájemně se ptají, zda se slyší. No někdy ano, někdy ne. Sluchátka moc nefungují. Snad nebudou ostatní věci v letadle fungovat stejně spolehlivě jako sluchátka.

Jdeme na to! : - )

Ještě pohled na oblohu, zda je runway skutečně volná a: „Juliet/alfa/zulu back track runway tree four“, přesouváme se na startovní pozici. Motorová zkouška, motor pracuje v zelených polích, tlak na výškoměru je nastaven, stejně jako rovnoměrný odběr paliva z obou nádrží. Vyvážení nastaveno pro vzlet. Frekvence na radiu naladěny. Otáčíme se na brzdě, sedačky, popruhy i dveře zajištěny. Klapky 10 stupňů, „Juliet/alfa/zulu také off runway tree four“! Ovladač plynu je na maximu, motor nabírá na otáčkách a letadlo rychlost. Rychloměr ukazuje 60 knotů, je čas přitahovat. Jdeme do vzduchu! „Pánové letíme!“, ozývá se ve sluchátkách.

Přistávací okruh.

Letadlo se sice trochu kýve ve vzduchu jak si s ním pohrává občasný poryv větru, ale drží. Ještě zatáhnout klapky a zabrzdit kola a poslední střechy Paraparauma jsou za námi. Nabíráme výšku a překonáváme úžinu mezi pevninou a Kapiti islandem. Paráda! Kocháme se pohledem na zelený kopcovitý Kapiti island. Pohledem z výšky několika set metrů!

Kapiti coast - loď na Kapiti island.

Je to opravdu pěkný ostrov, takřka neobydlený, s prudkými svahy padajícími příkře do moře. Paradoxně se mi ho ale za celý pobyt na Zélandu nakonec nepodaří navštívit.

Racek - docela dobrý, ne?.

To Honza už to minulý týden stihl. K jeho návštěvě je nutné povolení. Vyráží se vždy ráno kolem deváté a návrat je asi v 15:30. Loď je vždy do moře zavezena traktorem a poté jím zase z moře vytažena. Celá ta akce stojí asi 40 NZD. Běžná doprava na ostrov nejezdí, protože tam bydlí jen pár Maorů, kteří tam jsou zřejmě jen proto, že tam jsou zaměstnáni jako ochránci přírody. Kapiti island totiž patří mezi několik ostrovů, kam se nedostal posum neboli kusu liščí. To je vačnatec, který byl na Nový Zéland zavlečen, loví původní ptáky a jejich vejce a nemá tu přirozené nepřátele.

Původní ptactvo se tak díky němu na ostatních místech Nového Zélandu zredukovalo na minimum. Tady ale prý poměrně bez problému lze zahlédnout ptáky jako je slepice takahe, novozélandský holub kereru, tui, což je také mimochodem Geoffovo oblíbené pivo, papoušek kaka, kokako, weka a dokonce i prý kiwiho.

     

Detaily přírody na Kapiti islandu a Kapiti coast.

Po obletu ostrova se vracíme pomalu zpět na letiště. „Paraparaumo traffic juliet/alfa/zulu downwind one thousand feet landing runway tree four“, hlásíme mazácky do éteru : - ). Vytáčíme přistávací okruh: stáhnout otáčky z 2200 na 1500, ohřev karburátoru, vyvážení, klapky 10 stupňů a jdeme na baseleg. Letadlo krásně plachtí zatáčkou, se sluchátky na uších skoro bezhlučně. Rychlost klesá. Hlásíme final a přidáváme další stupně na klapkách. Ručička rychloměru se kmitá mezi osmdesátkou a šedesátkou. Runway je volná. Země se přibližuje. Bum. Přistání nebylo z nejměkčích, ale přistát dovedeme! Příště to chce pomaleji. Honza dává plný plyn, klapky 10, karburátor off, vyvážit a jdeme znovu do vzduchu. Dáváme ještě pár tréninkových okruhů. Po posledním přistání se kabinou rozléhá huronský řev a plácání rukou. Los foglos mají radost! Uklízíme letadlo do hangáru a dáváme fish and chips. Z ledničky se na nás směje kartónek Ranfurlyjů, který se postupně vyprazdňuje. Noc opět trávíme na letišti.

                   

Detaily přírody na Kapiti islandu a Kapiti coast.

pokračování